KBO-PCOB in 2023

Voor het nieuwe jaar verandert er het een en ander binnen KBO-PCOB. Het aanstaande vertrek van een aantal provinciale KBO-bonden uit Unie KBO heeft gevolgen voor de organisatie KBO-PCOB, maar de inzet is dat u als lid hier zo min mogelijk van merkt. In dit artikel proberen we de situatie te schetsen en antwoorden te geven.

Per 1 januari 2023 gaan vier provinciale KBO-bonden (Gelderland, Limburg, Noord-Holland & Overijssel) zelfstandig verder. Zij stappen dan uit de Unie KBO en maken geen gebruik meer van het samenwerkingsverband met de landelijke PCOB, de Seniorencoalitie en het verenigingsbureau KBO-PCOB. Het lidmaatschap van de gezamenlijke vereniging voor senioren in Nederland is opgezegd, waar vijf jaar geleden, bij de start van KBO-PCOB, nog de overtuiging was dat de handen ineen geslagen moesten worden.

De uittredende bonden zijn ervan overtuigd dat de gemaakte stappen goed zijn voor hun afzonderlijke leden en dat respecteren we. Voor meer informatie over de achterliggende redenen, kunt u natuurlijk het best terecht bij de betreffende provinciale besturen. Mochten daar weer vragen uit komen, mag u uiteraard contact opnemen met ons voor wederhoor.

Vanuit het bestuur van de Unie KBO is het nooit de wens geweest om te versnipperen. Integendeel. Een sterke vertegenwoordiging voor senioren doe je met zoveel mogelijk leden. Er zijn veel goede voorbeelden van de meerwaarde van hechte samenwerking tussen ouderenorganisaties. Niet alleen op lokaal niveau tussen de KBO-afdeling en de PCOB-afdeling of zelfs met andere lokale ouderenorganisaties. Ook op landelijk niveau zet het zoden aan de dijk om samen belangen te behartigen in Den Haag. Dat doet KBO-PCOB samen met de Koepel Gepensioneerden, de ANBO en NOOM. We vertegenwoordigen ruim 350.000 senioren in Nederland en hebben stevige posities bij ministeries en relevante netwerken.

KBO-PCOB gaat professioneel, constructief en met passie verder om mét en voor senioren een goed klimaat te bewerkstelligen in ons land. Mensen die ouder worden hebben recht op zorg, welzijn, veiligheid, inkomen en een goede plek om te wonen of verzorgd te worden. We willen ook dat mensen elkaar ontmoeten op lokaal niveau. Dat doen we samen met alle vrijwilligers van KBO- en PCOB bonden, die onderdeel van KBO-PCOB blijven. De vrijwilligers die door alle ontwikkelingen of om andere redenen in het nieuwe jaar geen vrijwilligerswerk meer voor KBO-PCOB gaan doen, willen we hartelijk bedanken voor de grote en belangrijke inzet.

Vanwege het vertrek van de provinciale KBO bonden Noord-Holland, Overijssel, Gelderland en Limburg (KBO-Brabant zette deze stap ruim tien jaar geleden al), gaat er natuurlijk wel iets veranderen, zeker wanneer u in één van deze provincies woont. Onze telefoon staat roodgloeiend omdat veel mensen vragen hebben over de wijzigingen. We hebben daarom de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet:

Lees het volledige bericht op KBO-PCOB.nl